streda 20. augusta 2014

Cibuľové a paradajkovo-cibuľové čatní




Tento rok sa pre mňa nesie v znamení džemov a využívania všetkého ovocia, čo naša polodivoká záhradka dala. A aby to neostalo iba pre džemoch, povýšila som moje spracovávanie k čatní. Čtaní je tradičná pochutina pochádzajca z indickej kuchyne a používa sa na dochutenie základného jedla. Má širokú škálu chutí, od ostrej, pikantnej až po jemnú sladkú. My si dávame čatní hlavne ku grilovanému masu, rybe a syrom. Vlastnými silami som zhotovila zatial tieto dve druhy (z toho to cibuľové mi chutí viac :)



Cibuľové čatní

Ingrediencie:

- 3 polievkové lyžice olivového oleja
- 1,5 kg cibule, nakrájanej na tenké plátky
- 300 g muscovado cukru
- 200ml červeného vínneho octu
- 3 polievkové lyžíce balsamikového octu
- 3 strúčiky cesnaku, pretlačenéhonadrobno nakrájaného
- 1 polievková lyžica hrubozrnnej horčice
- ½ čajovej lyžičky soli
- štipka červenej papriky
- štipka drvenej chilli papričky

Postup:

1. Rozpálime olej vo veľkej panvici a jemne osmažíme cibuľu na miernom ohni asi 45 minút, kým zmäkne, ale nie je hnedá. Vmiešame 3 lyžice cukru, zvýšmeť teplotu a varíme 10 minút, potom pridáme zvyšný cukor a všetky ostatné prísady.
2. Povariíme jemne ďalších asi 45 minút až 1 hodinu, kým sa zredukuje tekutina a zmes sa zahustí a dostane tmavo karamelovú farbu.
3. Ešte horúce čatní naložíme do horúcou vodou vypláchnutých "džemových" pohárikov, ktoré uzatvoríme a položíme viečkom nadol. Čatní vydrží asi 6 až 12 mesiacov.

Paradajkovo-cibuľové čatní

Ingrediencie:
- 500 g červenej cibule, najemno nakrájenej
- 1 kg rajčat, nakrájené 
- 4 mesiačiky cesnaku, pretlačené
- 1 červená chilli (volitelné) 
- 4 cm kusok zázvoru, olupaný a nasekaný 
- 250 g hnedého cukru 
- 150 ml červeného vinného octa 
- 5 kardamon semena (ja som nedala)
- ½ lžičky červenej  papriky

Postup:
1. Všetky ingrediencie dáme do hrnca s hrubým dnom/panvicu a pomaly privedieme k varu, premiešavame, necháme prebublávať na miernom ohni asi 1 hodinu.
2. Povaríme na silnejšom ohni asi pol hodinu, aby zmes stmavla a zleskla.
3. Umiestníme do poharikov - ako dzem - horúce a obrátime hore dnom.
4. Skladujeme 6 mesiacov až rok. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára