nedeľa 31. augusta 2014

Švédska prinzenina torta

Táto úžasná torta bola už dlho na mojom "to do" liste. Keďže vyžaduje viac času, a hlavne to zdobenie, nejak som sa k nej nevedela prepracovať. Vhodnou príležitosťou boli nakoniec narodeniny mojej kolegyne Evy, ktorej kolená môžete vidieť na jednej z fotiek :D Pôvodný recept bol vytvorený v roku 1930 švédskou učiteľkou ekonómie, Jenny Åkerströmem, ktorá učila v tom čase tri švédske princezny. Vydala sériu štyroch kuchárok s názvom "Princeznine kuchárske knihy" a v jednom z vydaní bol recept na "Grön Tårta" (zelenú tortu). Údajne sa neskôr stala známa ako "princeznina torta" (prinsesstårta), pretože tieto tri princezné tortu hrozne milovali.  Dnes je prinsesstårta populárna nielen vo Švédsku, ale aj vo Fínsku - a to natoľko, že tretí týždeň v septembri je oficiálne Prinsesstårta týždeň.
Tak hor sa do toho!


Ingrediencie:
piškótový korpus:

- 4 veľké vajcia
- 200 g kryštáľového cukru
- 70 g hladkej múky
- 65 g zemiakového alebo kukuričného škrobu
- 1 lyžička prášku do pečiva
- štipka soli
- jemná strúhanka a maslo na vymastenie a vysypanie formy


vanilkový krém:

- 240 ml smotany na šľahanie
- 4 veľké žĺtky
- 2 lyžice solamylu (môže byť aj menej)
- 2 lyžice krupicového cukru
- 1 vanilkový struk alebo 2 lyžičky vanilkového extraktu


princeznina torta:

piškótový korpus
vanilkový krém
malinová marmeláda (prepasírovaná, zbavená jadierok)
500 ml šľahačky na šľahanie (prípadný stužovač a cukor na dochutenie)
300 g marcipánu/fondán + farbivo a práškový cukor na vaľkanie


Postup:

korpus:
1. Tortovú formu s priemerom 23 cm vymažeme maslom, dno vyložíme papierom na pečenie, ktorý tiež potrieme maslom. Celú ju vysypeme jemnou strúhankou.
2.  Rúru predhrejeme na 180 ° C.
3. Vajíčka a cukor vyšľaháme do svetlej nadýchanej peny, hmota asi tak strojnásobí objem a z metly bude odkvapkávať v širokej stuhe.
4. Do misy vyšlahanými vajciami preosejeme hladkú múku, škrob, prášok na pečenie a soľ. Opatrne vmiešame do zmesy, aby nám cesto nepokleslo a vlejeme ho do tortovej formy.
5. Pečieme pri 180 ° C asi 40 minút, v mojej trúbe na spodnej priečke, až je vrch zlatistý a prejde testom špajle.
6. Korpus necháme chvíľu vo forme vychladnúť, potom obkrúžime korpus po obvode nožom a odopneme formu. Preklopíme opatrne na mriežku, zložíme dno formy s papierom na pečenie a necháme úplne vychladnúť.

vanilkový krém:

7. V miske metličkou zmiešame škrob, cukor a žĺtky. Prišľaháme asi polovicu smotany a vymiešame do hladka.
8. V kastróliku zohrejeme zvyšok smotany s vyškrabaným vanilkovým strukom a privedieme tesne k bodu varu, ale nevaríme. Vyberieme vanilkový struk (ponecháme semienka) a pomaly zašľaháme smotanu do žĺtkovej zmesi. Zmes znovu prelejeme do kastrólika a stále šľaháme, až zhustne ako puding a skoro sa varí. Keď začne zmes prebublávať, stiahneme z tepla.
9. Môže sa vám stať (ako sa stalo mne, keď som krém prvý krát robila), že sa mi krém v tomto bode zrazil a zhrčkovatel. Nechala som ho chvíľu vychladnúť, rozmixovala na vysokých otáčkach a potom znovu ohriala v kastróliku a získal krémovú konzistenciu, akú mal pôvodne mať.

torta:

10. Korpus rozrežeme na tri časti. Kým som si nekúpila špeciálnu pílku na korpusy, rezala som ich  zubnou niťou alebo dlhým pílkovým nožom. Nechajte si bokom prostredný diel, je najohybnejší, ten dáme na vrch. Z ďalších dvoch dielov jeden určíme ako spodný a potrieme ho marmeládou (keď ju zahrejeme,  lepšie sa bude rozotierať).  Na marmeládu natrieme polovicu vanilkového krému.
11. Priklopíme druhým plátom a natrieme zvyškom vanilkového krému.
12. Zo studenej smotany na šlahanie vyšlaháme do tuha šlahačku, ja som pridala ešte dva stužovače a za lyžicu práškového cukru.  Musíme dať pozor, aby smotana nebola teplá, ani izbovej teploty a nesmieme ju prešľahať. Inak bežíme do obchodu po ďalšie...aj to sa mi už pár krát stalo.
13.  Väčšinu šľahačky nakopíme na druhý plát cesta, ktorý je natrený vanilkovým krémom. Snažíme sa šľahačku vrstviť do kupoly. Alebo si to uľahčíme a vylepšíme - do stredu korpusu, na vanilkový krém, najprv navrstvíme ovocie - ja som použila čučoriedky pásiky manga a uspriadala ich tak, ako keď chystáte drevo do ohniska. Potom navrstvíme šlahačku do kupoly.
14. Priklopíme posledným - stredným plátom cesta.
15. Potrieme zvyškom šľahačky.
16. Z marcipánu (ja som použila kúpený fondán) kúsok odtrhneme a zafarbíme ho na červeno / ružovo, aby z neho mohla byť ružička. Zvyšok zafarbíme na zeleno. (To je pôvodná klasika. Alebo si spravte inú, vlastnú variantu.)
17. Pomocou dosť velkého množstva práškového cukru rozvaľkáme marcipán/fondán na placku, ale nie zas príliš tenkú. Bez cukru by sa nám to lepilo.  Pomocou valčeka fondáne prenesieme na tortu.
18. Aby nám fondán tortu pekne oblepil, hladivými pohybmi ho urovnávame a "prihladkávame" k torte, ktorú po kúskoch otáčame dookola. Uhladený fondán pri báze orežeme.
19. Zo zvyšného marcipánu povykrájame lístočky, alebo upletieme povraz (môj sa až tak nevydaril). A naukladáme ich na orezanú bázu torty.
20. Z ružového marcipánu vykrojíme kolieska, alebo slzičky a navrstíme na malú guľôčku z marcipánu a vyformujeme ružičku.
21. Dáme do chladničky, kým nepríde návšteva a potom machrujeme pred vštkými hosťami.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára