pondelok 29. septembra 2014

Chodské/moravské/pražský koláč - Výzva the Daring Bakers'

Výzvu na september pre nás pripravila Lucie z blogu Chez Lucie a veruže ma potešila. Výzvou bolo upiecť minimálne jeden z troch tradičných českých koláčov - moravský, chodský alebo pražský. Na chodský koláč som si už dlho brúsila zuby, tak som hneď využila túto príležitosť a pustila sa do neho. Pražský koláč som tiež zdolala, ale mokré ingrediencie na cesto som kvôli čakajúcej kozmetičke dala od oka...a trošku som to prešvihla, cesto sa dosť roztieklo, takže zverejňujem jeho fotku, ale bude aj reparát. Ale teda chuťovo bol vynikajúci. Posledné dvojctihodné moravské koláče si nechávam nakoniec, dedko bude mať za pár dní narodeniny, takže ak šťastena povolí, aj tieto čoskoro pokorím. 

(pražský pridám)


Ingrediencie:
cesto:

- 35 g čerstvého droždia alebo 2 balíčky (4 lyžičky/15 g) suchého droždia
- 250 ml vlažného mlieka
- 100 g kryštálového cukru
- 1 malé vajce + 2 malé žĺtky, ľahko roztrepané (neskôr budete potrebovať bielka)
- 500 g polohrubej múky
- 125 g zmäknutého masla
- 1 lyžica vanilkového cukru
- nastrúhaná kôra z ½ citróna
- ½ lyžičky (3 g) soi
- 50 ml rumu
- ½ lyžice (8 ml) olej na varenie
- mandle a hrozienka na ozdobu
- 1 ľahko rozšľahané vajco na potretie

tvarohová plnka. 
- 750 g tvarohu
- 125 ml smotany na šľahanie
- kryštálový cukor podľa chuti
- rum, citrónová kôru a vanilkový extrakt
- ½ lyžice zemiakového (alebo kukuričného) škrobu
- 65g zmäknutého masla
- 2 bielky


maková plnka:
- 125g maku
- 125 ml vriacej vody
- 1 malé vajce
- 2-3 lyžice nastrúhaného perníka
- kryštálový cukor podľa chuti
- ¼ lyžičky mletej škorice

slivkový lekvár:
- 375 g slivkového lekváru
- citrónová šťava a rum podľa chuti
- ½ lyžice zemiakového/kukuričného škrobu (aj viac, lebo sa mi roztiekol vaic než som chcela)

postup:
1. V miske zmiešame droždie a 1 lyžičku cukru. Pridáme 4 polievkové lyžice (60 ml) teplého mlieka, dobre premiešame a posypeme 1 lyžicou múky. Zakryjeme potravinovou fóliou a necháme vzísť kvások 10 - 15minut.

2. V miske  zmiešajte múku, cukor, soľ, vanilkový cukor, vajce a žĺtky, maslo, citrónovú kôru, rum, olej a kvaseného droždie. Vymiesime cesto s hákom (alebo s drevenou lyžicou) na nízkych otáčkach asi 10 minút. Zakryjeme fóliou a nechajte vykysnúť asi hodinu,  než to zdvojnásobí svoj ​​objem.
Medzitým si pripravíme plnky.

3. Potlapkáme cesto, preložíme ho a necháme znovu vykysnúť.
4. Cesto rozdeíme na 6 rovnakých kusov.

5. Pripravte si 6 štvorcov papieru na pečenie (asi 40x40cm). Na každom papiery rozvaľkáme cesto s valčekom do kruhu asi 30 cm v priemere a vytvoríme prstami okraje.  Necháme kysnúť 15 minút. Okraje potrieme rozšľahaným vajcom.

6. Ozdobíme každý koláč plknou z tvarohu, maku a lekváru, mandľami a hrozienkami. Dekorovať môžeme dvoma spôsobmi:
1) Rozotrieme tvarohovú plnku po vyvaľkanom ceste a ozdobíme pomocou zdobítka ju ozdobíme tenkými líniami makovou a lekvárovou náplňou. Dozdobíme  mandľami a hrozienkami.
2) Použijeme sáčok na zdobenie s širšou koncovkou a zdobáme striedaním pruhov rôznych náplní. Dozdobíme s mandľami a hrozienkami.

7. Pečieme v predhriatej rúre na 180 ° C / plyn známka 4, kým okraje nebudú upečené do zlatista - asi 20 minút.

8. Tvarohová plnka: V mise dobre premiešame tvaroh, maslo a cukor, pridáme smotanu na šľahanie, rum, citrónovú kôru, vanilkový extrakt a zemiakový škrob. V miske do tuha vyšlaháme bielka a opatrne primiešame do tvarohovej zmesi.

9. Maková plnka: Rozomelieme mak najemno, zmiešame s cukrom a pridáme vriacu vodu. Pridáme vajce, nastrúhaný perník a škoricu.

10. Lekvárová plnka:  Zmiešae  všetky ingrediencie, ak je príliš hustá pridáme trochu horúcej vody, ale ako som písala, moja sa
roztekala, takže skôr hustejšiu doporučujem.







2 komentáre:

  1. Jsem rada, ze jsem se ti trefila s vyzvou do noty :-) Kolace jsou krasne a ja moc dekuji, ze jsi se pridala k moji vyzve.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja děkuji za výzvu :) ten pražský koláč čeká na reparát, protože moc vzhledný jsem ho neudělala, jsem moc naředila těsto :/ dvojctihodne si taky nenechám ujít, snad už tenhle týden se k nim dostanu a moc se na to těšim :)

      Odstrániť