utorok 28. októbra 2014

Dobošova torta

Babka mala narodeniny a ja som sa nevedela rozhodnúť, čo jej upiecť. Klasika. Najprv že sacherku, ale potom, že nie, lebo však tam nie je žiaden krém, a tak to nie je dosť luxusné na babkine narodky. Potom ma napadla princeznina torta, ale to som už robila a mala som ašpiráciu na niečo nové. Tak som oscilovala medzi doboškou a schwarzwaldskou tortou.... A keďže som výnimočne nemala vo štvrtok nočnú a muž bol na koncerte, mala som kráľovstvo kuchynského kútu celé pre seba a stvorila som nakoniec oboje. 

Dobošova torta je piškótový koláč, vrstvený čokoládovo-maslovým krémom a pokrytý karamelom. Pôvodne mal 5 vrstiev  a vymyslel a predstavil ho v roku 1885 maďarský cukrár József C.Dobos, ktorý chcel vytvoriť zákusok s dlhšou trvácnosťou v časoch, keď mali obmedzené možnosti chladenia potravín.  Bol jednoduchý a zároveň elegantný a tajomstvom bolo použite maslového krému, ktorý v tej dobe nebol moc rozšírený. Zvyčajne sa plnili zákusky pudingovám krémom alebo šlahačkou. Medzi prvými, ktorý dobošovu tortu ochutnali bol Franz Josef I a Sisi.

robila som ju mini, 17cm v priemere

Ingrediencie:
cesto: (vyšlo mi 13 korpusov, na jeden som dala asi 3 lyžice cesta)
7 vajec
150g polohrubej múky
225g kryštálového cukru

krém (receptov na krém je kopa, ja som sa bála toho zo surových vajec a vybrala som si tento):
250ml smotany na šľahanie
3 žĺtka
20g polohrubej múky
vanilka
150g masla
150g práškového cukru
100g čokolády roztopenej vo vodnom kúpeli

karamelový topping:
160g cukru

Postup: 1. Cesto:  20 minút pred samotným pečením dáme vyhriať trúbu na 250C.
2. Zo 4 bielkov vyšlaháme tuhý sneh a zatiaľ ho dáme bokom. Ostatné 3 vajcia a 4 zvyšné žĺtka vymiešame s cukrom do nadýchanej žltej peny.

Do peny jemne primiešame preosiatu múku a nakoniec sneh, tzv.podberaním, tiež jemne, aby nám cesto nekleslo.

3. Cesto rovnomerne rozotrieme na omastený a vysypaný plech (ja som len vymazávala dno z tortovej formy a striedala som to kružnicou nakreslenou na pečiacom papiery). 3 lyžice cesta na jeden plát.

4. Dáme piecť do vyhratej rúry a jeden korpus pečieme tak 3-4 minúty. Nespustíme z nich oko, aby sa nám nepripálili. Upečený korpus vytiahneme a z teplécho plechu ho dáme dole, ide to celkom ľahko. Neukladajte teplé korpusy na seba, zlepia sa. Viem o čom hovorím :/:

5. Krém: smotanu, žĺtka a vanilu dobre ušlaháme v ohňuvzdornej miske. Tú potom dáme na kastrólik s vriacou vodou a šlaháme metlou, až nám krém zhustne (môj dedko napríklad ale robí základ len zo škrobu v pomere 1 kopcovitá lyžica škrobu na 100ml vody). Necháme vychladnúť. V miske vymiešame maslo s cukrom, pridáme taktiež vo vodnom kúpeli rozpustenú, ale vychladnutú čokoládu a studený krém zo žĺtkov. Môže sa stať, že nám krém bude "chrúmať", lebo sa cukor dobre nerozpustil... Vtedy si pripravíme hustú škrobovú kašu práve z lyžice škrobu a 100ml vody, necháme prevrieť a mierne vychladnuté, ale stále teplé zašlaháme do krému a vyrieši to náš problém.



















6. Jeden korpus, ten najkrajší, dáme bokom. Potom vrstvíme ostatné korpusy čokoládovo-maslovým krémom. Na 10 minút korpusy zaťažíme, dala som drevenú dosku a 1kg cukru. Nakoniec zvyškom potrieme vrch a boky torty a po obvode vrchného korpusu urobíme do kruhu kviezdičky z krému (ja som urobila 12). Dáme do chaldničky.


7. karamelový topping: prichystáme si plech vystlatý papierom na pečenie, ktorý potrieme maslom a položíme na neho odložený korpus. V rajničke rozpustíme za občasného miešania kryštálový cukor, až nám vznikne svetlý karamel. Nenecháme ho moc zhnednúť, pokazilo by to dojem. Horúci karamel rýchlo nalejeme na korpus, zbytok karamelu o kúsok vedľa.  Hneď, ešte za horúca korpus nakrájame na 12 klínkov. Robíme to omasteným,  event. nad ohňom nahriatym dlhým ostrým nožom. Môj nôž nebol pôvodne ani dlhý, ani ostrý, takže , kým do našla u mamy taký nôž, karamel mi stvrdol viac než mal a trochu popraskal. Zvyšný karamel dáme do mixéra a rozomelieme na karamelový prach.

8. Karamelovým prachom pomocou cukrárskej lopatky (ak nemáme, použijeme napr.tvrdý papier), ozdobíme okraje torty. Môžeme na to použiť aj mleté orechy, oriešky, mandle či gaštany.
9. Karamelové klínky poukladáme do kruhu našikmo na vrch torty, tak že sa opierajú o hviezdičky z krému.
10. Necháme cez noc odstáť v chaldničke a po servírovaní ďalší deň zožneme nevídaný úspech.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára